פיתוח סוגי משימות מתמטיות המטפחות יצירתיות, מאת ד"ר אלכס פרידלנדר

ד"ר אלכס פרידלנדר, המחלקה להוראת מדעים, מכון ויצמן למדע.

חקר מתמטי הוא תהליך, בו "המתמטיקאי" (כלומר, העוסק בפעילות מתמטית) מתמודד עם סיטואציה לא מוכרת, מתוך כוונה ללמוד על מושגים, פעולות או מבנים מתמטיים, להעמיק את ההבנה שלהם או לבחון אפשרויות ליישם אותם מחוץ לתחום המקצוע (ראה למשל, Schoenfeld, 1994; Swan, 1993; Wheeler, 1993).  למרות התפיסות השונות לגבי אופיו ומהותו של החקר המתמטי, קיימת הסכמה לגבי המטרות העיקריות של פעילות חקר מתמטי:

  • הבנה מעמיקה של מושגים, פעולות וקשרים מתמטיים.
  • הרחבת והעמקת הידיעות בנושאים שונים במתמטיקה.
  • פיתוח יכולת התמודדות עם בעיות פתוחות וסיטואציות לא מוכרות, תוך כדי הפעלה, שילוב ושימוש במושגים הנלמדים.
  • פיתוח היכולת לקשר בין המתמטיקה וסביבתו הלימודית והיום-יומית של הילד.
  • הכרה והפעלה של אסטרטגיות של פתרון בעיות – למשל, ניסוי וטעייה, העלאת השערות, בחירת ייצוגים מתאימים, חשיבה לאחור ושינוי נתוני הבעיה לנתונים "נוחים" יותר.
  • פיתוח מיומנויות חשיבה – למשל, אומדן, מיצוי אפשרויות, חשיבה הפוכה, חשיבה רפלקטיבית וחשיבה יצירתית.
  • פיתוח מיומנויות תקשורת ועבודה בצוות.
  • פיתוח אמון התלמידים ביכולתם להתמודד עם סיטואציות מתמטיות משמעותיות.

 

בסדנה עסקנו בשלוש דרכים לטיפוח יצירתיות באמצעות משימות מתמטיות בקרב תלמידים מתקדמים:

  1. עבודה על בעיה שגרתית בעיתוי לא שגרתי – כלומר, לפני למידה שיטתית של דרך פתרון אלגוריתמית המתבססת על המושג הקשור לאותה בעיה
  2. עבודה על משימה של עיצוב בעיות באמצעות האסטרטגיה "מה אם …?" – כלומר, עבודה על משימה המבקשת מן התלמידים לבנות (ולפתור) בעיות שונות משלהם על-ידי שינוי המאפיינים של בעיה נתונה
  3. עבודה על משימה הדורשת בניית דוגמאות – כלומר, עבודה על משימה המבקשת מן התלמידים לבנות מסיחים (נכונים ולא נכונים) לתרגילים נתונים של מבחן רב-ברירה מדומה.

דנו בפוטנציאל להרחבת כיווני המחקר לתחומים אחרים ולגילאי תלמידים שונים.

 

לקריאה נוספת:

חקר מתמטי, העשרה העמקה סיכום או דרך החיים? אלכס פרידלנדר, ג'יין אלברט. בספר "למידה בדרך החקר: אתגר מתמשך" בעריכת ענת זוהר. 2006

 

 

מחשבה אחת על “פיתוח סוגי משימות מתמטיות המטפחות יצירתיות, מאת ד"ר אלכס פרידלנדר

כתיבת תגובה