קשיבות (mindfulness) לתלמידים מחוננים והיבטים רגשיים. מאת חן לפן

חן לפן, MA, אוניברסיטת תל אביב, מורה במרכזי מחוננים. תלמידת מחקר בהנחיית ריקרדו טרש

המורכבות האינטלקטואלית של התלמידים המחוננים הולכת יד ביד עם עומקם הרגשי. כשם שחשיבתם של התלמידים המחוננים מורכבת ועמוקה יותר משל תלמידים לא מחוננים, גם רגשותיהם מורכבים יותר ונחווים בעוצמות גדולות יותר .(Piechowski, M. M. 1991)  תלמידים מחוננים רבים מאופיינים באנרגטיות גדולה ועוצמות רגשיות עצומות אשר מפריעים לשגרת בתי הספר. נפוצה בקרבם התפתחות א-סינכרונית בין עולמם האינטלקטואלי לזה הרגשי. בשל קליטתם המהירה, הם מעבדים ומגיבים מהר ובעוצמה גבוהה מילדים אחרים.

Dabrowski, K. 1977 , טבע מושג בשם " Overexcitability" העוסק בחוויית גירויים מסוגים שונים (מוטוריים, אינטלקטואליים, רגשיים ועוד) בעוצמה גדולה מהממוצע, דבר הגורם לתגובה עוצמתית תואמת. ממצאיו עולה כי תלמידים מחוננים מאופיינים בתכונה זו באופן משמעותי יותר בתלמידים לא מחוננים Mendaglio, 2006, Piechowski, 2008)). (קישור לסקירה בנושא מאת אלין קשטכר, ג.ק.) תכונה זו באה לידי ביטוי ברגישות מוגברת, ערנות ואינטנסיביות אשר מאפיינים רבות את אוכלוסיית המחוננים. בכדי להתייחס לתופעה זו יש לעשות מאמצים מרוכזים.

תרגול מדיטציה נתפס בעבר כתהליך מיסטי רוחני המיועד למחפשים בהתפתחות התודעתית. בשנים האחרונות תרגול זה הפך לנחלת הכלל ולכן אף מקבל תשומת לב מחקרית וציבורית נרחבת.

chen1

מדיטציית מיינדפולנס (Mindfulness) מתמקדת בהפניית תשומת לב, בצורה שמאפשרת לאדם לצפות בתודעתו באופן מכוון, ברגע ההווה ולחוות את התנסויותיו מבלי לשפוט או לפרש אותן (Kabat-Zinn, 2003). תרגול מדיטציית מיינדפולנס  מקבל חשיפה מחקרית בקרב אוכלוסיות מגוונות ורחבות והממצאים המחקריים מצביעים על עלייה בתחושת רווחה, שיפור מדיד במצב הרוח, יכולות קישביות, ויסות רגשי, ירידה במתח, חרדה, ודיכאון בקרב מבוגרים וילדים (White, T. S. 2012 Kim et al. 2009; Flook, et al. 2010; Semple et al. 2010).

כיום כבר אלפי ילדים בבתי ספר ובמסגרות בלתי פורמאליות, ברחבי העולם למדו לתרגל את השיטה, ואף בישראל קיימות דוגמאות, אמנם בודדות בלבד,  של תרגול מדיטציה בקרב ילדי בי"ס ובקרב מחוננים בפרט.

בסדנה הוצגה עבודת חקר כיתתית, שנעשתה בקרב מחוננים מתבגרים והתבצע תרגול מעשי יחד עם המשתתפים.

 

chen2

מודעות פרסומת

4 מחשבות על “קשיבות (mindfulness) לתלמידים מחוננים והיבטים רגשיים. מאת חן לפן

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s