"יצירתיות מבוססת ענן" – שימוש בלמידה מרחוק עם תיווך לפיתוח יצירתיות מדעית אצל תלמידי חט"ב. מאת נעה להב

נעה להב, MA, אוניברסיטת בר אילן. עבודה בהנחיית ד"ר דפנה עציון.

נעה היא מורה למדעים בחט"ב אחד העם, פתח תקוה ומדריכת מורים במשרד החינוך

היצירתיות היא אחת ממיומנויות המאה ה-21 והיא נחשבת כמקור לפיתוח כלכלי ואמצעי להתחדשות חברתית. על מנת לטפח תלמידים סקרנים, בעלי חשיבה יצירתית ואוריינות טכנולוגית, על המורה לשנות את תפקידו המסורתי מ"מספק ידע", למורה המתווך למידה.

המטרה העיקרית של מחקר זה היתה לבדוק את הקשר בין "למידה מרחוק עם תיווך" ליצירתיות מדעית. הייחוד בשיטת "למידה מרחוק עם תיווך" הוא השילוב של תיאוריות ישנות ומוכחות בשיטות מודרניות.

התלמידים שהשתתפו במחקר ענו על שאלון לבדיקת רמת היצירתיות המדעית. לאחר העשרה בלמידה מרחוק בשיעורי מדעים ענו שוב על השאלון. אותם התלמידים למדו לאחר מכן בשיטת "למידה מרחוק עם תיווך" וענו על השאלון פעם נוספת. לבסוף, לאחר לימודים ללא העשרה ענו על השאלון בפעם האחרונה.

שני הממצאים העיקריים העולים ממחקר זה הם, ראשית, רמת היצירתיות המדעית לאחר העשרה בשיטת "למידה מרחוק עם תיווך" היתה גבוהה יותר באופן משמעותי בהשוואה לרמת היצירתיות המדעית לאחר לימודים ללא העשרה.

שנית, רמת השטף (אחד המדדים ליצירתיות) אצל תלמידים מצטיינים עלתה משמעותית לאחר העשרה בשיטת "למידה מרחוק עם תיווך" בהשוואה לרמת השטף לאחר העשרה בלמידה מרחוק או ללא העשרה כלל  (איור 1)

 

איור 1: רמת השטף לאחר העשרה בשיטות לימוד שונות לפי רמת הכיתה (n=16)

n16

 

ממצאי המחקר תומכים בחשיבות התיווך שנעשה על-ידי המורה בלמידה מרחוק בכדי לפתח יצירתיות מדעית. שנית, בהתבסס על הממצאים אצל תלמידים מצטיינים, ניתן לחקור את היתרונות של השיטה עבור תלמידים אחרים.

נעה להב:_שאלון יצירתיות מדעית

הנושאים והשאלות שהועלו על ידי משתתפי הסדנה:

 

  1. האם תקשוב + תיווך יכולים להביא ללמידה עצמאית טובה יותר (תמי בן שבת)?
  2. האם נדרש פער בין המשימות כדי שתהיה התאמה טובה יותר בין הקבוצות (תמי בן שבת)?
  3. האם התלמידים יכולים לעשות העברה של הנושא או היצירתיות לתחום אחר (תמי בן שבת)?
  4. האם היו הבדלים מגדריים (תמי בן שבת, משתתף נוסף)?
  5. האם יכולים ליצור כלי למורים (מתוקשב עם תיווך) ליצירתיות של ילד מחונן (תמי בן שבת)?
  6. איך ל
  7. האם יש הבדל בין מחוננים ומצטיינים כששניהם קיבלו תיווך? כיצד ניתן להסביר את ההבדלים?
  8. האם יש הבדל ביצירתיות כאשר ההתערבות היא אישית או קבוצתית?
  9. כיצד שילוב של למידה מרחוק עם מפגשים פנים לפנים ישפיעו על התוצאות כמו מודל MOOC ומודל "הנבחרת" (יעקב הכט)?
  10. איך מורה יכול לקדם תלמידים מחוננים/מצטיינים בפיתוח יצירתיות באמצעות תקשוב ברמה גבוהה (שולה)?

noa

מודעות פרסומת

4 מחשבות על “"יצירתיות מבוססת ענן" – שימוש בלמידה מרחוק עם תיווך לפיתוח יצירתיות מדעית אצל תלמידי חט"ב. מאת נעה להב

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s