השפעות ארוכות טווח של כיתות מחוננים. מאת אורן דניאלי וד"ר רן שורר

אורן דניאלי: השפעות ארוכות טווח של כיתות מחוננים (בשיתוף עם דר' רן שורר)

דוקטורנט בביה"ס למנהל עסקים, המחלקה לכלכלה, אוניברסיטת הארווארד, ארה"ב

כיצד תוכניות המחוננים משפיעות על המשתתפים בהן? האם הן תורמות להישגים לימודיים? האם הן משפיעות על שכר התלמידים בעתיד? משפיעות על המקצוע שבו יבחרו או על האדם שאיתו יתחתנו? האם הן משפיעות שונה על תלמידים בישובים מבוססים לעומת תלמידים מהפריפריה? על השאלות האלו אנו שואפים לענות במחקר שאנו מבצעים בשיתוף עם האגף למחוננים.

בסדנה נידון הקושי המתודולוגי במחקר כזה: לעולם לא נוכל לדעת מה היה קורה לתלמידים המחוננים אם לא היו בוחרים להשתתף בתוכנית. הודגם איך באמצעות ״ניסויים טבעיים״, מקרים בהם החלוקה לכיתת מחוננים נעשתה כמעט באקראי, אפשר להתגבר על הבעיה הזאת.

בנוסף נסקרו מחקרים שנעשו במקומות אחרים בעולם, מה למדנו מהם על השאלות הנ״ל, ומה אנחנו עוד לא יודעים, ואולי נדע בעקבות המחקר הזה.

מצגת ההרצאה: השפעות ארוכות טווח של תוכניות מחוננים

oren

שאלות הצוות בעקבות הסדנה:

  1. כיצד נמדדת הצלחה?

שאלות מגדריות

  1. האם מורים מפנים בנות למבחני האיתור באותו שיעור כמו שהם מפנים בנים?
  2. כיצד השפיעה אפליה מגדרית מתקנת?
  3. מהי ההשפעה על בנות שבכל מקרה היו מתקבלות לעומת הבנות שהתקבלו עקב האפליה המתקנת?
  4. מה ההבדל במדדים שונים בין שנים בהן הייתה אפליה מתקנת לבין שנים בהן לא הייתה?

בהצלבה של נתוני החמישון העליון עם נתוני ביטוח לאומי ומס הכנסה ניתן לבדוק:

  1. מהי השפעת תכניות המחוננים/מצטיינים על ההישגים הלימודיים?
  2. מהי השפעת תכניות המחוננים/מצטיינים על השכר?
  3. מהי השפעת תכניות המחוננים/מצטיינים על דפוסי הנישואין?
  4. מהי השפעת תכניות המחוננים/מצטיינים על בחירת מקצוע?
  5. מהי השפעת תכניות המחוננים/מצטיינים על הגירה?
  6. מהי השפעת תכניות המחוננים/מצטיינים על אזור מגורים?
  7. מהי השפעת תכניות המחוננים/מצטיינים על עיסוק בצה"ל (קצונה?)

ובאופן כללי:

  1. מהי השפעת תכניות המחוננים/מצטיינים על מגוון ומספר מגמות הנבחרות להרחבה בתיכון
  2. מהי השפעת תכניות המחוננים/מצטיינים על מידת האושר? על שביעות הרצון מהתכניות?
  3. מהי השפעת תכניות המחוננים/מצטיינים על מעגלים חברתיים
  4. מהי השפעת תכניות המחוננים על מדדים שונים בהשוואה לתלמידים שלא התקבלו וקיבלו ציונים גבוליים והשתתפו בתכניות מצויינות אחרות.

רעיונות נוספים? 

מה הייתם עושים אם הייתם מקבלים רשימה של מספרי זיהוי מוצפנים של תלמידים שהשתתפו בתכניות המחוננים והמצטיינים השונות ויכולים להצליב אותם עם נתוני הבגרות, מגמות בתיכון, נתוני בחינות סטנדרטיות, שנת שירות, שירות לאומי, לימודים גבוהים, מקצוע, משפחה, מקום מגורים ועוד. מה הייתם רוצים לבדוק? מה הייתם שואלים? נשמח אם תכתבו בתגובות

מודעות פרסומת

3 מחשבות על “השפעות ארוכות טווח של כיתות מחוננים. מאת אורן דניאלי וד"ר רן שורר

  1. ד"ר ענבל שני, תודה על תגובתך. אני מסכימה שהערכה איכותנית מעשירה את המידע והפרשנות על תופעת המחוננות. עם זאת אני חושבת שנתונים כמותיים במחקרי אורך יכולים להציג בעיות מעניינות שניתן להציע להן הסברים בעזרת מחקר איכותני. האחד לא מייתר את השני אלא מקדם ומעשיר אותו.

    אהבתי

  2. אוכלוסיית הבוגרים המחוננים היא אוכלוסיה מרתקת למחקר, והתבוננות רטרוספקטיבית יכולה להיות בעלת ערך רב להבנת המחוננות כחלק מהותי מן האישיות במקביל להבנת השפעת מסגרות הטיפוח על המחוננים.
    לטעמי, המחקרים שנעשו עד היום, העוסקים ב"תוצרים" של המחוננים בבגרותם הם במידת מה מחקרים צפויים מראש ואינם מוסיפים מידע רב שכן סביר שתלמידים בעלי יכולת גבוהה יצליחו במדדים המוגדרים מראש כמדדים של "הצלחה" בתחומים אקדמיים ותעסוקתיים.
    לעומת זאת מחקרים בעלי אופי איכותני יותר (או מחקרים כמותניים מעמיקים) יכולים לענות על שאלות מרתקות הן בתחום הקוגניטיבי (באיזה אופן באות לידי ביטוי היכולות הגבוהות שלך בחיים? מהם היתרונות שאתה רואה שיש לך בתחום הקוגניטיבי לעומת אנשים אחרים? מהי המוטיבציה שלך ללמידה? איזה יכולות היית רוצה שיהיו לך? ועוד), הן בתחום הרגשי (מהם הקשיים שחווית כמחונן? כיצד תוית המחונן מלווה אותך בחיים? ועוד), והן מבחינת הערכת תכניות המחוננים (מהם המאפיינים של מורה שזכור לך במיוחד? איזה חוויות ספציפיות זכורות לך באופן בולט? כיצד היית מגדיר את האוירה בכתה? ועוד).
    כך, ניתן לנסח שאלות רבות שיעזרו להקיף את חוויית המחוננות, הן מן ההיבט של מסגרת הטיפוח והן מן ההיבט של החוויה הנפשית שבלהיות מחונן. הבנת המחוננות ממבט רטרוספקטיבי ובגילאים הבוגרים, יכולה להיות שונה מאד מן המידע העולה מתלמידים בעודם במסגרות הטיפוח ולתרום רבות למחקרי מחוננות, שכמעט ואינם עוסקים באוכלוסיה זו.

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s