גיבוש זהות ובחירות עתיד בקרב מתבגרים מחוננים: מורכבותו של המושג "מימוש פוטנציאל". מאת ד"ר ענבל שני

ד"ר ענבל שני, אוניברסיטת חיפה. sz.inbal@gmail.com

תקציר הרצאה ממפגש צוות האגף למחוננים ולמצטיינים, המינהל הפדגוגי במשרד החינוך.

המונח "מחוננות" קשור בפוטנציאל אינטלקטואלי גבוה. לפיכך, תהליך איתור המחוננים מכוון לזיהוי פוטנציאל זה ובעקבותיו מופנים תלמידים בעלי פוטנציאל גבוה לתכניות טיפוח ייחודיות למחוננים. מימוש הפוטנציאל האקדמי נתפס לרוב כרכישת השכלה גבוהה, הגעה להישגים אקדמיים מרשימים או עיסוק במקצוע יוקרתי, דבר התואם את התפיסה כי מחוננים הם משאב לאומי עבור החברה.

אך מה מניע את המתבגרים המחוננים עצמם לבחור בחירות מקצועיות עתידיות ומהן התימות המנחות אותן? באיזו מידה לסביבה ולמסרים המופנמים יש השפעה על בחירות אלו? מהי המורכבות עבור מחוננים רב-כשרוניים, מאפיין הקיים אצל מחוננים רבים? מהי המורכבות עבור בנות מחוננות אשר חוות קונפליקט בין המימוש האינטקטואלי ובין הרצון במשפחה? ועוד.

המחקר הנוכחי התמקד בגיל ההתבגרות אשר מאופיין במשימות התפתחותיות מרכזיות כגון ספרציה-אינדיבידואציה (Mahler) וגיבוש זהות (Erikson). שאלת המחקר הייתה האם מאפייניהם הייחודיים של מתבגרים מחוננים (התפתחות א-סינכרונית, תפיסה עצמית אינטלקטואלית, ציפיות הורים ועוד) יבואו לידי ביטוי בתהליכי גיל ההתבגרות. לפיכך, המחקר בחן את תהליך גיבוש הזהות בקרב מתבגרים מחוננים ואת המניעים לבחירות עתידיות בתחומי הצבא והעבודה.

המחקר כלל שתי מתודות מחקריות משלימות: ראשית, מחקר שדה כמותי אשר נערך בקרב מדגם רחב של 802 מתבגרים מחוננים ולא-מחוננים ובחן סדרת מדדים מייצגים, המשקפים פרופיל אישיותי-רגשי (גיבוש זהות, דימוי עצמי ומאפיינים אישיותיים נוספים); שנית, מחקר איכותני בו רואיינו 80 מתבגרים מחוננים ולא-מחוננים באמצעות ראיון חצי-מובנה (ראיון "זהות האני") ובו נבחנו רמת החקירה העצמית וההשפעות הסביבתיות לגבי בחירות עתיד כחלק מתהליך גיבוש הזהות של המתבגר. ממצאי הראיון נבחנו הן מבחינה כמותנית והן בניתוח עומק איכותני של התימות העולות מן הראיונות. בשני חלקי המחקר הושוו מתבגרים מחוננים ולא-מחוננים, וכמו כן מתבגרים מחוננים בכתות מחוננים לעומת תלמידי ימי העשרה.

מבט על תהליך גיבוש הזהות של מתבגרים מחוננים בתחום המקצועי מעלה כי הרצון לממש את הפוטנציאל והדאגה שלא לבחור בתחומים הייחשבו כ"בזבוז פוטנציאל" מהווה תימה מרכזית בקרב מתבגרים מחוננים, בעיקר בכתות מחוננים. בהתאם לכך, גם לתוית המחונן יש השפעה על בחירותיהם, הם מושפעים מן הציפיות המופנות אליהם לעשות שימוש נכון ביכולותיהם הגבוהות, כלומר, בפוטנציאל שלהם ומפגינים מוכוונת עתיד אשר אינה מאפיינת מתבגרים שאינם מחוננים. הם מרגישים מחוייבים לממש את הפוטנציאל שלהם, על פי המובן המקובל שלו.

זה מוביל לפרדוכס מעניין – דווקא אותם בעלי יכולות גבוהות אשר יכולים לבחור בכל תחום אשר ירצו ללמוד או לעסוק בו, הם אלו שנוטים להרגיש שיש להם רק מגוון אפשרויות מצומצם לבחור מתוכו. בחוויה שלהם, הם מוגבלים לאותן אפשרויות אשר ייחשבו מימוש הפוטנציאל. כפי שאחד המתבגרים אמר בראיון עמו – "אם קיבלתי 761 בפסיכומטרי, ברור שאני אלך ללמוד ביו-רפואה, אילו עוד אפשרויות יש לי?".

מאידך, בעוד שמחוננים מסויימים עשויים להיות מוכוונים לתחום אחד שישקף את יכולותיהם המוכחות מבלי לבחון תחומים אחרים של יכולת, מחוננים רב-כשרוניים רבים עשויים לחוש בלבול בשל ריבוי תחומי העניין והקושי לבחור ולהתמקד בתחום אחד, מה שהם מתארים כחוויה של "עושים הרבה ולא עושים דבר".  השפעה ספציפית נוספת עשויה להיות על בנות מחוננות אשר עשויות לחוות קושי סביב הרצון למימוש הפוטנציאל האינטלקטואלי שאינו תמיד עולה בקנה אחד עם הרצון להשקיע (ואולי אף להצטיין) ולבוא לידי מימוש בתחום הזוגיות וההורות. בחירה בהורות על חשבון הצלחה בעולם הקריירה עשויה להיתפס לעתים כחוסר מימוש של הפוטנציאל וכוויתור על שימוש ביכולות האקדמיות.

נושאים אלו קשורים באופן מעניין להשקפת הפסיכולוגיה האקזיסטנציאליסטית הרואה את האדם כיצור חופשי היכול לבחור לעצמו את דרך חייו ודרך התייחסותו לעולם. הפתיחות לאפשרויות, ולא צמצומן, היא משימתו של האדם, והיא שתקנה לו את הקיום-האותנטי. החופש אינו להיות כל דבר, אלא האפשרות לבחור ממרחב אין סופי של אפשרויות הנובע מתוך האדם עצמו ולא נובע מציפיות הסביבה. מנקודת השקפה זו, עמדתם של מבוגרים, החוזים את עתידם של המתבגרים ומצפים מהם להשתלב בחברה כמוהם, היא לכשעצמה מקור ללחץ חברתי-חיצוני המנסה לכוון את מהלך חייו של הצעיר ובכך לצמצם את מידת האותנטיות שלו. הצעיר עלול להיות מושפע מהלחץ ובכך לוותר על חופש הבחירה שלו ועל אחריותו האישית.  

נראה, אם כך, כי מימוש פוטנציאל עשוי להיות תהליך מורכב בחוויה הפסיכולוגית של המתבגר המחונן אשר נדרש לתהליך עצמאי ואישי של חקירה והתבוננות פנימית כחלק מהתפתחותו בגיל ההתבגרות ובו זמנית מושפע ממסרים חיצוניים ופנימיים הקשורים ביכולותיו הגבוהות.

לפיכך, מתוך המחקר עולות שאלות הנוגעות לצורך בחשיבה על האופן בו ניתן לפתח את הפוטנציאל האינטלקטואלי ולעודד הישגים בקרב התלמידים המחוננים, אך בו זמנית גם לעודד את היכולת להנות מהדרך, להתבונן פנימה ולאפשר מרחב נפשי פנימי בו ניתן להתפתח "מחוץ לגבולות המחוננות האינטלקטואלית" ותוך בחינת הרצונות האישיים האותנטים.

inbal1

במהלך הסדנה העלו חברי הצוות נושאים למחקר ולפיתוח, שאלות למחקר המשך ורעיונות ליישום: 

  1. היכן ניתן מענה בתכניות לעתיד של מחוננים (לימודים, צבא) לרצון לממש פוטנציאל ולמוטיבציה אל מול ציפיות של המערכת וההורים? כיצד מאפשרים לנערים ולנערות מתבגרים ונותנים מענה לחששות, פחדים, החלטות "נקיות" משיקולים זרים.
  2. פיתוח אפשרויות למתן מענה לנושא טרום האיתור במערכות החינוך לגיל הרך ולביה"ס היסודי כחלק מתהליך ההתפתחות בו גם הילדים בודקים את זהותם וייחודם בהתייחסות למאפיינים הרגשיים והחברתיים של מחוננים
  3. פיתוח מעטפת רגשית סדירה במערכות החינוך ומול ההורים.
  4. תפיסת הזהות של תלמידים מחוננים מביה"ס היסודי ועד לעל יסודי – פעולה ותכנית בבתי הספר ובמרכזי המחוננים

 

לקריאה נוספת: 

Moshe Zeidner & Inbal Shani-Zinovich .A comparison of multiple facets of self concept in gifted vs. non-identified Israeli studentsHigh ability studies, 2015

Moshe zeidner, Inbal shani-Zimovich, Gerald Matthews, Richard D. Roberts. Assessing emotional intelligence in gifted and non-gifted high school students: outcomes depend on the measure. Intelligence 2005

 

מודעות פרסומת

2 מחשבות על “גיבוש זהות ובחירות עתיד בקרב מתבגרים מחוננים: מורכבותו של המושג "מימוש פוטנציאל". מאת ד"ר ענבל שני

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s