אינטראקציות בין מורה לתלמיד מחונן בכיתת הכימיה הרגילה. מאת ד"ר רון בלונדר ונעמה בני

ד"ר רון בלונדר ונעמה בני. המחלקה להוראת מדעים במכון וייצמן למדע.

הוראה של תלמידים מחוננים מזמנת שילוב מספר יסודות שיעודדו טיפוח שלהם בכיתה. חשיבה מסדר גבוה, התאמה של משימות ותרגול, עניין בתחום דעת, חקר וקישור בין רמות חשיבה שונות (ועוד). מקצוע הכימיה הוא מקצוע המשלב בתוכו רמות הבנה שונות: מן הרמה המוחשית אשר ניתנת לצפייה בניסוי דרך רמת הסמל ושפת הכימיה, ועד רמת המיקרו אשר מצריכה חשיבה מפושטת והבנה של תהליכים כימיים. הבנה של כימיה כוללת בתוכה למידה מתוך כללים (כגון הטבלה המחזורית) והבנה של היוצאים מן הכלל. מאפיינים אלה (ורבים נוספים אשר יוצגו בהרצאה) הופכים את הכימיה למקצוע אשר מתאים מאוד להוראה ולאיתגור של תלמידים מחוננים. עם זאת הימצאות של תלמיד מחונן בתוך כיתה רגילה יכול להוות אתגר למורה הכימיה. מה קורה כאשר תלמיד מחונן מביר את הניסוי שהמורה עושה בתחילת השעור ו"הורס" את ההפתעה שתכננה המורה? כיצד המורה תגיב כאשר התלמידה המחוננת מעירה לה על טעות בכימיה? איך מורים מתמודדים עם בעיה של עבודה בקבוצות במעבדת החקר הקשורה להתנהלות התלמיד המחונן בהקשר החברתי? ומה אפשר לעשות כאשר הידע של התלמיד המחונן נמצא הרבה מעבר לרמת הכיתה? בהרצאה הוצגו ממצאים מתוך סדרה של מחקרים שבחנו את האינטראקציה של מורה לכימיה עם תלמיד מחונן בכיתה רגילה. המרצות התייחסו לגורמים המקדמים את ההוראה של תלמיד מחונן בכית הרגילה ולגורמים מעכבים ובחנו כיצד אינטראקציה דומה שמתרחשת בכיתה של מורים שונים מקבלת מגוון של תגובות אשר מקדמות באופן שונה את התלמיד המחונן בכיתת הכימיה.

blonderWis

מסיכום ההרצאה של ד"ר רון בלונדר:

נעמה ראיינה 30 מורים בראיונות חצי מובנים וניתחה אירועים קריטיים בהתבססה על שיטה של פרנינגן לחקר אירועים. ניתן למורים להגדיר מהו מחונן בעיניהם וניתנו להם הגדרות מקובלות. מתוך האירועים, אותרו מספר התנהגויות המאפיינות תלמידים מחוננים ונבדקו תגובות המורים להתנהגויות אלו. התנהגויות המאפיינות מחוננים, לדוגמה: משתעממים, מתעסקים בדברים אחרים, מעירים על טעות של המורה, מסבירים הדגמה לפני שהמורה מספיק להציג את התופעה, שואלים שאלה המתייחסת לנושא שאינו בתכנית השיעור.

החוקרות זיהו מספר טיפוסים של תגובות מורים:

המורה החוסם. המורה שולט במידת ההשתתפות בשיעור (בדיון ובפעילויות) ובמידת הנוכחות בכיתה

המורה הממתין. המורה דוחה את התגובה לשיעור הבא או למועד אחר, "שם על המדף" "בחנייה"

המורה הקפדן. המורה לא מבצע שינויים בתכנון השיעור הראשוני

המורה הממנף. המורה נוהג בגמישות ומתייחס לתגובת התלמיד כהזדמנות למידה

המורה היוזם. מכין מראש הזדמנויות למידה דיפרנציאליות, משימות מורכבות או מתקדמות, נעזר בקודון QR לטכניקה של הדיפרנציאציה.

דר' בלונדר העלתה אפשרויות ליישום הממצאים. לדוגמה, זיהוי התגובות של המורה כחלק מתהליך הניתוח של התנהגותו בשיעורים והפיתוח המקצועי של המורה. הגברת המודעות לאופני התגובה השונים והגמישות שבשימוש בהם יכולה לסייע למורים לגוון את תגובותיהם למחוננים. בדיקת ההשפעה של אסטרטגיות המאפשרות לתת מענה דיפרנציאלי על המינון היחסי של טיפוסי תגובות המורה.

naama

 

מושב הסדנה שהעבירה נעמה בני, סוכם על ידי אמין רביע, מנהל מרכז המחוננים בטייבה.

" סליחה המורה אבל יש לך טעות " אמירה שהופכת לסוג של אינטראקציה בין מורה לתלמיד כך שהרעיון המרכזי הוא להיכנס לכיתה ולא משנה איזה כיתה מחוננים או רגילה  ותהיה לנו היכולת לסבול שיש טעות גם לנו המורים וזאת יכולת שצריכה להיות אצל כל מורה בעצם ובמיוחד אצל מורים למחוננים וכל מורה צריך להיות חזק בה כי "סליחה המורה יש לך טעות "  היא אמירה שנחשבת היום לאוניברסלית ומקובלת ואפילו רצויה בעת הצורך כלומר כשיש טעות באמת . .

החוקרים בדקו את רגשות המורים שנתקלו בהערה זאת והשתמשו לשם כך בסט של כלים מחקריים שנקראים כלי הטלה וזה אומר שאני מטיל את העניין על מישהו אחר וזה מי שמספר את הרגשות שלי , כלי זה יכול לעזור לנו לתווך את מה שידענו או מה שהמורים מספרים לנו ודבר שני איך נוכל להפוך את זה ליותר קרוב כדי שהמורים ייתנו לנו את התשובה שאנו רוצים כלי זה  הוא כלי שמלווה בכלים מתודולוגים שונים ונמצא ששימוש בקומיקס הוא כלי מאד יעיל למטרה זאת .

התקיימה פעילות שבה כל משתתף מאיתנו קיבל דף שבו היה צריך למלא את השדות הבאים : מה לדעתכם מרגיש המורה שקיבל את ההערה "סליחה המורה יש לך טעות " ואיך הוא יגיב או איך אתה כמורה תגיב ולמה התגובה היא צריכה להיות כך ?

לאחר מכן נערך דיון שבו המשתתפים דנו בתגובות לטעויות. הודגשה החשיבות של הדגמת התגובה לטעות בפני התלמידים.

 

מודעות פרסומת

2 מחשבות על “אינטראקציות בין מורה לתלמיד מחונן בכיתת הכימיה הרגילה. מאת ד"ר רון בלונדר ונעמה בני

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s