חינוך מחוננים וברוכי כישרון בפינלנד

Tirri, K., Kuusisto, E. How finland serves gifted and talented pupils. 2013  Journal for the education of the gifted. 36-1 

בחינוך בפינלנד מושם דגש גדול על שוויון ודאגה לחלשים. באווירה זו הטיפול במחוננים נחשב אליטיסטי ונוגד את עקרון השוויון.  קיים צורך גדול בשיח הציבורי הפיני בהבנה של מחוננות וחינוך מחוננים. בייחוד ניכרות שתי אי הבנות ברורות – שכל הילדים הם מחוננים ושהמחוננים יכולים להצליח בעצמם. לכן הטמיע משרד החינוך הפיני בין השנים 2009-2011 פרויקט לפיתוח חינוך למחוננים ולברוכי כישרון שקידם הפקתם של חומרי למידה ופיתוח מקצועי למורים והקים פורום אינטרנטי אינטראקטיבי לדיונים על חינוך למחוננים ולברוכי כישרון. בנוסף אירגון קבוצות הלימוד בבתי הספר והכשרת המורים מאפשרים דיפרנציאציה והתאמה למגוון היכולות הקוגניטיביות.

pvltalvi (1)
Paivola College

החינוך בבתי הספר היסודיים בפינלנד בעיקרו הוא חינוך כללי ואחיד לכל הילדים, וניתן בכיתות א'-ו'.

בכיתות ז'-י' המורים הם מומחים בתחומם ובכיתות הגבוהות התלמידים מקבלים בחירה בתחומים שמעבר לתחומי הליבה.

בתי הספר התיכוניים העליונים כוללים את הכיתות הגבוהות של התיכון: תיכון תלת שנתי (עיוני) ותיכון מקצועי. עם תום התיכון, התלמידים נבחנים בבחינת בגרות הנדרשת לצורך הכניסה לאוניברסיטה. בכל שנה ניגשים 30,000 ילדים לבחינת הבגרות ורק שליש מהם עוברים את רף הקבלה לאוניברסיטה. האחרים פונים לחינוך מקצועי או מחפשים עבודה.

בשנות ה- 1980 מערכת החינוך הפינית עברה רפורמה בחקיקה ונעשתה פחות ריכוזית. ניתנה יותר אוטונומיה קוריקולרית עירונית. במגמה לאינדיבידואציה של תכנית הלימודים, תכנון ההוראה אפשר הוראה יותר דיפרנציאלית ומותאמת בבתי הספר. החקיקה משנת 1998 שיקפה מגמה זו ואפשרה חינוך מגוון וגמישות בהחלטות בנוגע להאצה. הרשו להורים להחליט אם ילדם ייכנס לבית הספר בגיל 6 או 7 (הגיל המסורתי לכניסה לכיתה א' היה 7), נפתחו בתי ספר רב גילאיים שבהם ילדים הורשו להתקדם בלוח זמנים גמיש המתאים להתפתחות שלהם. החל משנת 1994 ברוב בתי הספר התיכוניים העליונים מתקיימת תכנית רב גילאית וגמישה המאפשרת האצה. בחלק מבתי הספר היסודיים מנסים את האפשרות לרב גילאיות והורים יכולים לבחור את בית הספר שבו ילמד ילדם.

למרות האפשרויות להאצה, החקיקה הפינית לא מתייחסת באופן מפורש לילדים מחוננים. עם זאת, המבנה של מערכת החינוך הפינית הוא ייחודי: מורים בכל הרמות מקבלים הכשרה מקצועית אקדמית, ותכניות חינוכיות דיפרנציאליות הן הסטנדרט החל מגן החובה ואילך. כך, כל הילדים מקבלים חינוך בהתאם לצרכי הלמידה וההתפתחות האינדיבידואליים שלהם – עקרון הליבה של חינוך המחוננים.

חלק מבתי הספר בפינלנד מקיפים ואחרים הם מיוחדים וכוללים הוראה של שפה זרה נוספת, או שיעורים נוספים במוזיקה או בתחומים ספציפיים אחרים לפי בחירת התלמידים. לדוגמה ישנם בתי ספר יסודיים המארגנים קבוצות וולונטריות שבהן התלמידים יכולים להתקדם בתחומי הכישרון שלהם. הם יכולים לקבל הוראה בכישורי חשיבה ומתמטיקה, למידה המבוססת על פרויקטים, מחשבים ואמנות.

גם ברמת התיכון הוקמו בתי ספר מיוחדים ובשנת 2012 נמנו 418 בתי ספר תיכוניים עליונים ומתוכם 56 מיוחדים. בתי הספר המיוחדים מיועדים למחוננים ולמוכשרים, מבלי לקרוא להם כך, משום שהם סלקטיביים וקשה להתקבל אליהם.

בשנת 2011, למדו בתיכונים העליונים בפינלנד 109,000 תלמידים. מביניהם, 1,436 למדו בתכנית IB, International Bccalaureate. בתי הספר המיוחדים בוחרים את תלמידיהם בדרך כלל לפי השוואה לממוצע הציונים בשכבת הגיל ובחינת כניסה. רוב בתי הספר המיוחדים מטפחים כשרונות יצירתיים באמנות ובספורט. מעטים מהם מתמקדים במדע או בשפות. בנוסף ישנם בתי ספר המאפשרים למידה ברמה אקדמית (IB).

בנוסף ישנן תכניות העשרה הניתנות לבחירת התלמידים. לדוגמה מפגשי ערב וסופ"ש וקורסי קיץ באוניברסיטאות ובאוניברסיטה הפתוחה, בתחומי המתמטיקה והפיזיקה.

אחד מבתי הספר המיוחדים לדוגמה, הוא בי"ס פרטי בתנאי פנימייה בשם Päivölä . התכנית במתמטיקה בבית הספר נתמכת על ידי נוקיה וכך המגורים ושכר הלימוד בבית הספר הם כמעט בחינם. בכל שנה נבחרים 20 תלמידים בני 15-18 המסיימים את לימודיהם בשנתיים במקום בשלוש והנשירה מבית הספר נדירה מאד. 40% מהמשתתפים הן בנות.

כמעט כל התלמידים ממשיכים ללמוד באוניברסיטה וכ- 10% מהם עובדים לבסוף בנוקיה. תכנית הלימודים מדגישה מתמטיקה ומדעי הטבע. התלמידים משתתפים בתחרויות בינלאומיות ומקומיות במתמטיקה, פיזיקה ושחמט. נוקיה משתפת פעולה בפרויקטי מחקר, הכשרה רלוונטית – פרויקטים אמיתיים של נוקיה  ומנטורינג. הפרויקטים כוללים יישומים למכשירים ניידים, ווב 2.0, משחקים, רובוטיקה, חיישנים ועוד.

העתיד של חינוך המחוננים בפינלנד. במסמך האסטרטגיה של משרד החינוך הפיני 2020 שפורסמה בשנת 2009, הופיעה הכרה בכישרון פוטנציאלי כאחד מתחומי הפיתוח העיקריים בפינלנד ובשנת 2012, תכנית הפיתוח של משרד החינוך הפיני הגדירה שהשיוויון בחינוך מיועד לכל אדם וגם מחוננים זכאים לפתח את הכישרון הייחודי שלהם. עם זאת, יש להבין כי האוכלוסייה בפינלנד היא קטנה ופרוסה על פני שטח גיאוגרפי גדול ולכן קשה לצפות כי יוקמו בתי ספר נפרדים למחוננים. בנוסף, יהיה צורך להכניס את נושא המחוננים להכשרת המורים והתנאי להבנת המחוננות והצורך בטיפוח מחוננים דורש תבנית חשיבה של התפתחות – growth mindset (דווק, 2006). במחקר בשנת 2012 נמצא כי מחצית מהמורים הפינים שהשתתפו במחקר הפגינו growth mindset ואילו 16% הפגינו fixed mindset, תבנית חשיבה מקובעת (Kuusisto, Gholami, Tirri, 2012) כלומר, הם מאמינים שיכולתם של תלמידים ללמוד ולפתח את האינטליגנציה או האישיות שלהם היא מוגבלת.

לסיכום, למרות שחינוך המחוננים בפינלנד עדיין לא מוכר באופן מפורש בחקיקה, מערכת החינוך הפינית מאפשרת דיפרנציאציה והתאמה של ההוראה מכיתות היסודי על בסיס התאמה התפתחותית ותכניות וולונטריות ללא תהליך של איתור כלל ארצי. בכיתות התיכון מתאפשרת לצד הדיפרנציאציה גם האצה ברוב התיכונים העיוניים.

 

Tirri, K., Kuusisto, E. (2013). How finland serves gifted and talented pupils. Journal for the education of the gifted, 36(1), 84-96.

 

 

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s