הקשר בין עיבוד מידע חברתי ויכולת קוגניטיבית בקרב ילדי גן מחוננים

הפוסט מבוסס על תקציר לתזה לתואר מוסמך מאת: רוני גונן – עירון, החוג לייעוץ והתפתחות האדם. בהנחייתו של ד"ר יאיר זיו. הפקולטה לחינוך, אוניברסיטת חיפה, 2013.

במחקר נבדקה ההתאמה בין זיהוי מחוננים על ידי הגננות לבין הזיהוי בעזרת כלי מחקרי מקובל לאיתור מחוננים צעירים. כמו כן נבדקה המעורבות של תהליכים קוגניטיביים גבוהים בקוגניציה חברתית.

ילדים מחוננים צעירים  הם בעלי צרכים מיוחדים הראויים למענה הולם כבר בגיל הרך (Burns, Mathew & Mason, 1990). מתן מענה לצרכים גופניים, רגשיים, חברתיים ואינטלקטואלים מקדם את יכולת מיצוי היכולת, פיתוח היצירתיות והרחבת תחומי העניין של הילד (משרד החינוך, האגף הקדם יסודי, 2010). בנוסף, הצורך בזיהוי מוקדם של מחוננים בגיל הרך נובע מיכולת מוגבלת של הורים ומחנכים להבין את התנהגותם ביחס לבני קבוצת הגיל (Walsh, Hodge, Bowes & Kemp, 2010) על מנת ליצור סביבה מותאמת לצרכיהם השונים, שתאפשר להם לחוות תחושת רווחה ולמצות את הפוטנציאל הגלום בהם (Liu, Lien, Kafka & Stein, 2005). ממצאים מעידים כי ניתן לזהות מאפייני מחוננות בגיל הרך תוך בחינת היבטים התפתחותיים שונים של מחוננים המציגים תוצרים התפתחותיים שונים בתחום השפה (הבנה, תגובה, חיקוי, הבעה ושיום), תפיסה כמותית, במהירות תפיסה ובזיכרון (Ruthsatz & Urbach, 2012). בחינת יכולת האיתור על  ידי צוותים חינוכיים מאשרת כי ניתן לבנות כלי לאיתור מחוננים המבוסס על  חיווי המחנכים בגיל הרך מתוך ראיה כוללת של הילד המחונן; יכולותיו, תחומי עניין ספציפיים, כישורים אקדמיים וכישרון ספציפי (Sankar-DeLeeuw, 2002). שימוש במבחנים המודדים יכולת קוגניטיבית יכולה לאמת את האיתור הראשוני (Heller, 2004).

בנוסף לבדיקת ההתאמה בין איתור בכלים מקובלים לבין איתור על ידי הגננות נבדק הקשר בין התפקוד הקוגניטיבי לבין העיבוד של מידע חברתי.  מערכת הקשרים בין תפקוד קוגניטיבי לעיבוד מידע חברתי חשובה במיוחד עבור ילדים בגיל הגן בשל האפשרות כי הבדלים בהליך עיבוד המידע החברתי מושפעים מיכולות קוגניטיביות ולאו דווקא מהיבטים חברתיים-רגשיים (Gomez & Hazeldine, 1996). רוב המחקרים העוסקים בהקשר זה מתמקדים באוכלוסיות מאובחנות בעלות עיכובים התפתחותיים, ליקויים מאובחנים ופיגור שכלי (Gomez & Hazeldine, 1996; Runions & Keating, 2007; van  Nieuwenhuijzen & Vriens, 2012; Ziv, Hadad & Khateeb, in press), עם זאת קיימת כיום הבנה כי יש צורך לחקור את היחס בין אינטליגנציה והתנהגות חברתית כדי להבין את עולמם הרגשי-חברתי של ילדים מחוננים (Han, Shi, Yong & Wang, 2012).

המדגם כלל 74 ילדים בגילאי 4-6 שנים, מתוכם 41 בנים ו-33 בנות, בשתי קבוצות: קבוצה אחת 39 ילדים שאותרה על ידי גננות כבעלי פוטנציאל מחוננות וקבוצה שניה ובה 35 ילדים שנדגמה מתוך מחקר אחר של מנחה העבודה. כל הילדים שנדגמו פוקדים מסגרות חינוכיות ממלכתיות וכולם דוברי עברית ברמת שפת-אם. נתוני המחקר כללו דיווחים של ההורים והגננות בשאלונים מתאימים וראיון עם הנבדקים.

הורי הילדים ענו על שאלונים שבחנו איתור מחוננים, כישורים חברתיים ואיכות קשר הורה ילד.

הגננות דיווחו על הנבדקים בשאלון המותאם לאיתור מחוננים, יכולות קוגניטיביות ואקדמיות, כישורים חברתיים ובעיות התנהגות.

ראיון מובנה עם כ"א מהנבדקים בו נבדקו:

יכולות חברתיות: יכולת עיבוד המידע החברתי (SIPI-P באמצעות סיפורים מלווים בתמונות)

כישורים קוגניטיביים: ביצועיים ומילוליים (3 תתי מבחנים מתוך ה WPPSI: אוצר מילים, סידור קוביות והשלמת תמונות)

יכולת מטא-קוגניטיבית: שליטה מרסנת וגמישות קוגניטיבית

בממצאי המחקר נמצאה התאמה בין יכולתן של הגננות לאתר ילדים בעלי יכולת קוגניטיבית גבוהה, לבין כלי איתור בראיון אבחוני. כמו כן, נמצא קשר בין קוגניציה חברתית ליכולת קוגניטיבית.

 

להרחבה:

הקשר בין עיבוד מידע חברתי ויכולת קוגניטיבית בקרב ילדי גן מחוננים, תזה לתואר מוסמך מאת רוני גונן – עירון, החוג לייעוץ והתפתחות האדם. בהנחייתו של ד"ר יאיר זיו. הפקולטה לחינוך, אוניברסיטת חיפה, 2013.

באתר האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים, מאפייני תלמידים בעלי יכולות גבוהות בגיל הרך.

ארבע תכניות טיפוח לילדים מחוננים בגיל הרך בישראל : שלוש פרספקטיבות על נקודות חוזק, נקודות חולשה ואתגרים. מאת יעל נוה, ברוך נבו ומירב חמי. המעבדה לחקר האינטליגנציה, החוג לפסיכולוגיה, אוניברסיטת חיפה. 2010. באתר מחונ-נט, מאגר הידע של האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים במינהל הפדגוגי, משרד החינוך.

תכנית רמון, העשרה לילדים בעלי יכולות גבוהות בגיל הרך (גן-ב'). מרכז רמ"ה למחוננים. סרטון באתר מחונ-נט, מאגר הידע של האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים במינהל הפדגוגי, משרד החינוך.

ממחקר לעשייה בחינוך לגיל הרך. בעריכת פנינה ש' קליין ויעקב ב' יבלון. היזמה למחקר יישומי בחינוך 2008

אבחון, מדידה והערכה לגיל הרך (גן-ב): תמונת מצב והמלצות צוות הבדיקה לנושא אבחון, מדידה והערכה לגיל הרך. בעריכת צביה ברוניץ ורעות ימין. היזמה למחקר יישומי בחינוך, 2008

Identifying young gifted children using the gifted rating scales – preschool/kindergarten form. Pfeiffer, S.I., Gifted Child Quarterly. Vol 52(1) 2008

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s