חקיקה חדשה בארה"ב להסדרת חינוך המחוננים והמוכשרים

הקונגרס בארצות הברית העביר החודש (נוב' 2015) הצעת חוק המסדיר את הטיפול בתלמידים מחוננים ומצטיינים, במסגרת החוק הפדרלי לחינוך יסודי ותיכוני (Elementary and Secondary Education Act, ESEA) כחלק מנסיון לתקן את הרפורמה, NCLB, no child left behind של ג'ורג' בוש הבן.

החקיקה החדשה משלבת את ניסוחי הסנאט והקונגרס לגבי החינוך היסודי והתיכוני והועברה לאישור הנשיא. ההתייחסות למחוננים ולמוכשרים (gifted and talented) נוגעת בנושאים העיקריים הבאים:

  1. הקמה והפעלה של תכניות לאיתור, ולמתן מענה לתלמידים מחוננים ומוכשרים (gifted and talented)
  2. הכשרת צוותים לאיתור ולמתן מענה מתאים לתלמידים מחוננים ומוכשרים
  3. הקמת מרכז לאומי למחקר ולפיתוח בתחום המחוננים והמוכשרים
  4. הפצה של התכניות והמידע למחוננים ולמוכשרים, כשמתאים, לכל התלמידים.  

להלן פירוט:


 

שיפור תכניות בסיס המופעלות על ידי רשויות החינוך המדינתיות והמקומיות בארה"ב

"רשויות החינוך המקומיות יסייעו לבתי הספר לאתר ולתת מענה לתלמידים מחוננים ומוכשרים, כולל מתן גישה לתכניות Advanced Placement או תכניות International baccalaureate, IB.

מתן הכשרה לאיתור של תלמידים מחוננים ומוכשרים, כולל תלמידים בעלי יכולת גבוהה שלא אותרו באופן פורמלי על ידי שירותי החינוך למחוננים, והטמעה של פרקטיקות הוראה התומכות בחינוך של תלמידים כאלו, לדוגמה:

  1. כניסה מוקדמת לגן חובה
  2. העשרה, האצה ופעילויות לדחיסה של תכנית הלימודים
  3. הרשמה כפולה או במקביל לתיכון ולמוסד להשכלה גבוהה
  4. תמיכה בשירותי הוראה הניתנים על ידי תכניות אפקטיביות של ספריית בית הספר

 

תמיכה בלומדים בעלי יכולת גבוהה ובלמידה שלהם

מטרת הסעיף היא לקדם תכנית מתואמת שתיקרא "התכנית לחינוך תלמידים מחוננים ומוכשרים ע"ש ג'ייקוב ק. ג'אוויץ". התכנית תכלול מחקר המבוסס על נתונים, פרויקטים של הדגמה, אסטרטגיות חדשניות ופעילויות דומות המיועדים לבנות ולהגדיל את יכולתם של בתי ספר יסודיים ותיכוניים ברחבי ארה"ב לאתר תלמידים מחוננים ומוכשרים ולתת מענה לצרכים החינוכיים הייחודיים שלהם.

השר (בהתייעצות עם מומחים בתחום חינוך המחוננים והמוכשרים) יתקשר עם רשויות חינוך מדינתיות, מחוזיות ורשויות ציבוריות אחרות, וארגונים כדי לסייע לרשויות, מוסדות או ארגונים או משרד החינוך, בהקמה וביצוע של תכניות או פרויקטים הכוללים הכשרת צוותים לאיתור ולחינוך של תלמידים מחוננים ומוכשרים ובשימוש, כשמתאים, בשירותים, בחומרים ובשיטות של מחוננים ומוכשרים לכל התלמידים.

על ההצעות לתכניות לכלול (a) אפשרויות להתאמה של דרכי האיתור, השירותים, החומרים והשיטות למחוננים ולמוכשרים, לשימוש על ידי כלל התלמידים, (b) תיאור של דרכי הערכה לתכניות. (c) התקציב לתכניות ולפרויקטים ישמש לפעולות הבאות:

(1) ביצוע מחקר המבוסס על נתונים על שיטות וטכניקות לאיתור ולהוראת תלמידים מחוננים ומוכשרים ולשימוש בתכניות ובשיטות המיועדות למחוננים ולמצטיינים כדי לאתר ולספק הזדמנות לכל התלמידים לקבל מענה, בייחוד תלמידים מאוכלוסיות בעלות הכנסה נמוכה ותלמידים בסיכון.

(2) הקמה והפעלה של תכניות לאיתור ולמתן מענה לתלמידים מחוננים ומוכשרים, כולל שיטות ואסטרטגיות לאיתור ולחינוך תלמידים העשויים שלא לקבל מענה בתכניות המסורתיות למחוננים ולמוכשרים (לדוגמה, מחנות קיץ, תכניות מנטורינג, חניכת עמיתים, תכניות של למידה שיתופית הכוללות עסקים, תעשיה וחינוך).

(3) מתן סיוע טכני והפצת ידע, שיכלול התאמה של תכניות ושיטות המיועדות לתלמידים מחוננים ומוכשרים, לשימוש על ידי כלל התלמידים ובייחוד בייחוד תלמידים מאוכלוסיות בעלות הכנסה נמוכה ותלמידים בסיכון

(d) מרכז למחקר ופיתוח: השר (לאחר התייעצות עם מומחים בתחום חינוך תלמידים מחוננים ומוכשרים) יקים מרכז מחקר לאומי לחינוך ילדים ונוער מחוננים ומוכשרים ( National Research Center for the Education of Gifted and Talented Children and Youth) באמצעות מענקים או בהתקשרות עם מוסד או מוסדות להשכלה גבוה או רשות חינוך מדינתית, או שילוב קונסורציום של מוסדות השכלה גבוהה, ארגונים פרטיים וראשויות ציבוריות, למטרת ביצוע הפעילויות המוזכרות בתת סעיף (c). מרכז המחקר הלאומי ינוהל על ידי מנהל/ת מתאים/ה.

(e) תיאום. הפעילויות הנתמכות על ידי סעיף זה יבוצעו בהתאם לייעוץ המוסד למדעי החינוך כדי להבטיח תיאום עם המוסד למדעי החינוך (Institute of Education Sciences) והגדלה של פעילויות מחקר ופיתוח הנתמכות על ידי המוסד למדעי החינוך. סעיף זה מגדיר כי השר ייתן עדיפות גבוהה ביותר לתכניות המיועדות לפתח מידע חדש אשר משפר את יכולתם של בתי ספר לתכנן, להפעיל ולשפר תכניות לאתור ולמתן מענה לתלמידים מחוננים ומוכשרים, או לסייע לבתי ספר באיתור תלמידים מחוננים ומוכשרים ובאיתור שירותים לתלמידים אלו, כולל לתלמידים מאוכלוסיות חלשות מבחינה כלכלית, תלמידים שאינם דוברים אנגלית כשפת אם, ותלמידים בעלי לקויות ומוגבלויות, אשר עלולים שלא להיות מאותרים בשיטות ההערכה המסורתיות. או להטמיע פעילויות המבוססות על נתונים.

סעיף זה משמש מוקד למנהיגות לאומית ולמידע על הצרכים החינוכיים של תלמידים מחוננים ומוכשרים ועל זמינות שירותי החינוך והתכניות המיועדות למתן מענה לצרכים הללו. הסעיף יסייע למנהל המוסד למדעי החינוך לזהות ולתעדף שאלות מחקר המשקפות את צרכי התלמידים המחוננים והמוכשרים. בנוסף הסעיף יסייע להפיץ ולהתבסס על המידע שיפותח עקב סעיף זה".


 

לסיכום, אמנם המחוננים לא הוגדרו במעמד ייחודי כמו תלמידים עם לקויות למידה או השייכים לאוכלוסיות מיעוט. אולם זו הפעם הראשונה שהחקיקה מכירה בתלמידים מחוננים ובצרכי הלמידה שלהם.

מודעות פרסומת

4 מחשבות על “חקיקה חדשה בארה"ב להסדרת חינוך המחוננים והמוכשרים

  1. יפעת תודה על תגובתך, כן זו הפעם הראשונה שהממשל הפדרלי מתייחס לאוכלוסיית המחוננים כאל אוכלוסייה ייחודית בעלת צרכים ייחודיים. עד כה הנושא היה נתון להחלטתן של המדינות ורק חלקן הכירו בצרכים הייחודיים של האוכלוסיה ומימנו את הטיפול בהם. תכנית ג'אוויץ המוזכרת בחקיקה קיימת כבר שנים רבות אבל זו תכנית של מענקים (גרנטים) ואין לה מנדט לחייב את המדינות להתייחס לאוכלוסיית המחוננים והמוכשרים באופן ייחודי לצורך קבלת מימון פדרלי תחת חוק החינוך היסודי והתיכוני. מעכשיו המצב יהיה שונה כאמור. הנה קישור למפה המראה את מידת מתן המענה למחוננים ולמוכשרים של המדינות בארה"ב.

    אהבתי

  2. גילמור יקירה, תודה רבה על שיתוף המידע.
    זה מעניין מאד. האם זו הפעם הראשונה שהחוק הפדרלי מתייחס לאוכלוסיית המחוננים כאל אוכלוסיה ייחודית? האם ידוע לך מה היה לפני כן מבחינת הסמכות לטיפול במחוננים?

    Liked by 1 person

    1. הי. כל הכבוד.
      אהיה מעוניין שתתראייני לתוכנית הרדיו של המחוננים באורנים.
      אריה
      0546844204

      אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s