מה יהפוך פוטנציאל למומחיות במוסיקה?

רינה סובוטניק ולינדה ג'ארווין שאלו מורים מבתי ספר גבוהים למוסיקה, מה לדעתם משפיע על התפתחות הכישרון מפוטנציאל ← לכישורים ← ולמומחיות (Jarvin L., 2010). הם השוו זאת לסקר קודם שעשו בקרב "שומרי סף", עיתונאים ומוזיקאים שיש להם השפעה על הצלחתם של אמנים ומצאו כי ילדים בעלי פוטנציאל יצליחו בעזרת הגורמים הבאים:

  1. לומדים מהר ומנתחים דפוסים ומבנים
  2. השגת יכולת טכנית בגיל צעיר, בייחוד נגני קשת. למרות ששומרי סף נפגשים עם טווח צר יותר של יכולת טכנית מאשר מורים, הם מציינים כי התלהבות יכולה לכפר במידה מסוימת על יכולת טכנית לא מושלמת.
  3. תמיכה המשולבת בלחץ על ידי ההורים, בייחוד בשלבים התחלתיים.
  4. נכונות ללמוד, teachability, בייחוד אצל תלמידים צעירים. אולם, ככל שהם גדלים ונכנסים לקריירות מקצועיות, חשוב יותר שיוכלו ללמד את עצמם ולפתח סגנון משלהם.
  5. יחסים טובים בין המורה לתלמיד בשנים המוקדמות הם חיוניים.
  6. תגמולים חיצוניים והזדמנויות להופיע ולקבל הכרה, חשובים יותר מאשר חיפוש אחר פרסום.
  7. נחישות והתמדה בזמנים טובים ורעים
  8. מוטיבציה פנימית הקשורה פחות לתחושת מסוגלות ויותר ל-"צורך לעשות את האמנות שלי"
  9. להכיר את החוזקות והחולשות, בייחוד בשלבים מתקדמים של הקריירה. המורים הסכימו שבשלבים מוקדמים לא חשוב לתלמידים עצמם להכיר את החוזקות והחולשות שלהם. בייחוד לא יעזור אם מדברים איתם על החולשות שלהם, עם זאת חשוב לציין בפניהם תוך כדי ההתפתחות שלהם מה הם עושים טוב ומה הם יכולים לשפר ולעזור להם להיות מודעים לחוזקות שלהם. מוזיקאים בשלבים מתקדמים צריכים להכיר את החוזקות והחולשות שלהם כדי להיות יכולים לכוון לחוזקות.
  10. קידום עצמי והכרת "המשחק" חשובים בשלב הביניים ובשלבים המתקדמים בקריירה של מוזיקאי ולא בשלבים מוקדמים. רוב המורים שנשאלו חושבים שעליהם להכין את התלמידים המבוגרים יותר להצלחה ולכישלון כחלק מהמקצועיות.
  11. כישורים חברתיים נחשבים על ידי שומרי הסף כחלק מהמקצועיות – מודעות חברתית קשורה למשל להגיע בזמן ולהיות מוכנ/ה, להחזיר שיחות טלפון, להתלבש באופן מתאים.
  12. ביטחון עצמי והיכולת להחזיר לעצמם את הביטחון לאחר שעוברים לקבוצה של מצויינים. אמנים צריכים להאמין שיש להם משהו חשוב וייחודי לומר ולהסוות חרדה וצורך בהכרה.

שני הגורמים היחידים ש"שומרי הסף" חשבו שהם מולדים היו מוזיקליות וכאריזמה. המורים שנשאלו לא הסכימו לכך.

  1. מוזיקליות, היא היכולת לתקשר באמצעות מוזיקה. "שומרי הסף" ראו במוזיקליות תכונה מולדת ואילו המורים הנשאלים חשבו שאפשר לשפר את הביצועים באופן משמעותי, בהתבסס על גורמים כמו קול ערב במקרה של שירה.
  2. כאריזמה משני סוגים, האחד קשור לאמן והשני למוסיקה: "הסתכלו עלי!" או "שימעו זאת!". הראשון מושך קהל ותשומת לב.

Jarvin L., Subotnik R.F. (2010). Wisdom From Conservatory Faculty: Insights on Success in Classical Music Performance. Roeper Review, 32(2), 78-87.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s