תחרויות מקדמות יזמות, חדשנות ויצירתיות

הידעתם?

  • נפוליאון הבטיח פרס כספי למי שיפתח דרך לשמר מזון בשביל הצבא שלו
  • צ'רלס לינדברג זכה בפרס אורטיג של מועדון התעופה האמריקאי כשהיה האדם הראשון שטס ברציפות מניו יורק לפריז.
  • מדי החנייה פותחו כחלק מתחרות על פרס כספי ב- 1933

תחרויות הן "זירת אימונים למצוינות, אך גם עלולות לגרום לפגיעה בשוויון הזדמנויות"

Riley & Karnes 2007

תחרויות מאפשרות לתלמידים בכל הגילאים להפגין יזמות, חדשנות ויצירתיות. הן יכולות להתמקד בתחום דעת מסוים או לחצות מספר תחומים, כחלק מתכנית הלימודים בבית הספר, כהזדמנות הניתנת מחוץ לבית הספר, או כאירוע בינלאומי, בין אם זו נבחרת של תלמידים מוכשרים המתמודדת עם אתגר במהלך התחרות, או מבצעת פרויקטים של מחקר עצמאי ארוך טווח.

לדוגמה, אולימפיאדת המתמטיקה שבמסגרתה פותרים מתחרים בעיות מתמטיות והמצליחים משתתפים במסגרת של נבחרת המתמטיקה באולימפיאדה העולמית (האולימפיאדה העולמית, אולימפיאדה ע"ש גיליס). האולימפיאדה לפיזיקה, שבה עובדות נבחרות של תלמידים על תכנון ובנייה של כספות ונפגשות מאוחר יותר כדי לפצח את הכספות של העמיתים. הכימיאדה ותחרות הכתבות בכימיה, אולימפיאדת הביולוגיה שבה מציגים תלמידים את עבודת הביוחקר שלהם, תחרות המדענים והמפתחים הצעירים (מוזיאון המדע בירושלים), תחרות הסייבר ותחרות הרובוטיקה FIRST ,  המציבות אתגרי חשיבה, תכנון וביצוע לנבחרות של תלמידים.  דוגמאות מתחומי הרוח להכרה בכישרון ויצירה, כוללות את פרס זלמן שזר לעבודות גמר מתחום ההסטוריה, פרס ון ליר לעבודות גמר מצטיינות במדעי הרוח ופרס היצירה הצעירה לתלמידי מגמות הקולנוע בסינמטק ירושלים, אירוע ה- MUN מודל האומות המאוחדות, תחרויות דיבייט בעברית ובאנגלית .

כיצד תחרויות מועילות לתלמידים?

תחרויות מאפשרות לפתור בעיות בדרכים יצירתיות ולהפגין יצירתיות וחדשנות. תלמידים יצירתיים, המשתתפים בתחרויות מצליחים בעזרת גילויי עצמאות, ביטחון, אנרגטיות, לקיחת סיכונים, חשיבה מסתעפת, הרפתקנות והנאה ממשחק עם רעיונות. ריילי וקרנס (Riley and Karnes 1999) טוענים כי תחרויות יכולות לחדד את הכישורים הללו ולתת הזדמנות לפתח להם מודעות [1].

סיכונים אפשריים

ההשתתפות בתחרות עלולה להזיק אם מי מהמשתתפים (תלמידים, הורים, מורים או העמיתים) ישים דגש גדול מידי על הזכייה בפרס. נדרשים ניהול ותמיכה רגישים וזהירים, כדי שהתלמידים לא יפתחו תחרותיות מוגזמת וכדי שלא יחוו לחץ נפשי, תסכול, פרפקציוניזם  ותחושת כישלון בשאיפתם להצליח. חשוב להציב יעדים להשתתפות בתחרות והשקפה מאוזנת של הזכייה וההפסד. יש ללמד את התלמידים להתמודד עם זכיה והפסד, ובייחוד כיצד לפרש אותן נכון. חשוב שהצוות וההורים יעזרו לתלמידים להבין שלקיחת הסיכון שבהכנה, במעורבות ובהשתתפות הופך את כל המתחרים ל"זוכים". זאת באמצעות הדגשת התהליך במקום התוצאה.

הקושי העיקרי העומד בפני המורים הוא הצורך לספק רמה גבוהה של תמיכה לכל תלמיד ותלמיד בלוח זמנים לחוץ, תכנית לימודים עמוסה וזמן מוגבל. חיסרון נוסף של תחרויות הוא העלויות הנדרשות כדי להיכנס לתחרות, לנסוע, לרכוש חומרים והצורך להשיג מימון.

עלות, מגבלות גיל ודרישות סף עלולים לפגוע ביכולתם של תלמידים מסוימים להשתתף בשלבים המתקדמים של התחרויות, עם המעבר מהשלב המקומי והארצי לתחרויות בינלאומיות ולכן לגרום לפגיעה בשוויון ההזדמנויות. בנוסף, בעוד שיש לספק לכל התלמידים הזדמנות להתחרות, ישנם בתי ספר המגבילים את הכניסה לתחרויות לתלמידים שזוהו באופן רשמי כמחוננים ומצטיינים, או מגבילים במכסות את ההשתתפות למחוננים ומצטיינים. מגבלה נוספת הפוגעת בשוויון ההזדמנויות היא ההתמקדות בנושאים לימודיים מסורתיים (נושאי ליבה) ותוצרים ספציפיים בעלי היקף מוגבל העלולים להיות מחסום בפני תלמידים יצירתיים וחדשנים.

כיצד לאפשר הטמעה של תחרויות בבתי הספר?

ישנם מספר צעדים מעשיים בהם ניתן לנקוט כדי לאפשר מעורבות פעילה ויעילה של תלמידים בתחרויות:

  1. לאסוף מידע על תחרויות: יעדים, גילאים, תחום הדעת וההקשר לתכנית הלימודים, דרישות סף להשתתפות, תאריכי יעד ועלויות.
  2. להתאים את יעדי התחרות עם מטרות תכנית הלימודים
  3. להטמיע את התחרויות שמשתתפים בהן כחלק מגישות רבות של הוראה מעשירה, מאיצה ודיפרנציאלית
  4. לתכנן את מהלך הלימודים באופן התומך בביצוע הנדרש בתחרות
  5. לפתח יעדים ספציפיים להשתתפות בתחרות.
  6. לאתר את התלמידים והמורים המתאימים להשתתפות בתחרות.

חשוב לתעד את שלבי הפעולה הללו במדיניות ובהליכים הבית ספריים כדי להבטיח תמיכה מתמשכת ולמידה מהניסיון. כמו כן, כדאי לבצע הערכה של האפקטיביות של ההשתתפות בתחרות במתן מענה על צורכי התלמידים מבחינה אינטלקטואלית, רגשית וחברתית.

[1] Tracy L. Riley, Competitions for showcasing innovative and creative talents. Gifted and talented international, 26(1), 2011

מודעות פרסומת

מחשבה אחת על “תחרויות מקדמות יזמות, חדשנות ויצירתיות

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s