על חקר מכוון תוצר ועל חקר מכוון תוצאה

(פוסט אורח של גדי איתי, מדריך באגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים במשה"ח, 22.2.2014 בבלוג במוזה)

ישנו בלבול שברצוני להבהיר בעזרת הבחנה שאולי תתרום להבנה טובה יותר של תהליכי חקר של תלמידים. זו ההבחנה בין תוצאת החקר לבין התוצר של תהליך החקר. הבלבול תורם, לדעתי, להתמקדות בטפל ולהשקעת זמן ומאמצים גדולים מדי בתוצר על חשבון התוצאה.
תוצאת או מסקנת החקר היא בעצם התשובה לשאלת החקר. כאשר התלמיד נכנס לתהליך של חקר הוא מנסח שאלת חקר עליה הוא מנסה לענות המנחה את בחירת שיטת העבודה. התשובה יכולה להיות בצורת מידע שנאסף, בצורת תוצאות כמותיות או איכותיות של ניסוי או תצפית או בצורת עמדה מנומקת או טיעון לטובת תשובה על שאלת החקר. זוהי תוצאת החקר. ההסבר לכך שתהליך חקר נותר ללא תוצאה יכול להיות שאין לשאלת החקר תשובה או שאין לה תשובה חד-משמעית למרות שהשאלה מנוסחת היטב (ובשני המקרים האלה אי-התוצאה היא בעצם סוג של תוצאה) או משום ששאלת החקר לא-נוסחה היטב או שתהליך החקר כשל או לא מוצה עד תום (בשני המקרים האלה תהליך החקר כשל).
התוצר של תהליך חקר יכול להיות פוסטר, מצגת, הרצאה, עבודה כתובה, אינפוגראפיק, יומן המתעד את התהליך וכו', או כל שילוב של תוצרים כאלה. בתוצר נדרש התלמיד להציג לעמיתיו ולמוריו בצורה מובנת, מאירת עיניים ותקשורתית גם את תהליך החקר וגם את תוצאותיו. התוצר יכול לשמש להצגת החקר בפני הורים וצופים חיצוניים אחרים. כאשר עובדים על התוצר יש טעם להשקיע בשאלות של בהירות, בחירת המידע להצגה ובשאלות של טעם.
אסביר בעזרת דוגמה הלקוחה מלימודיו של בני. תלמידי כיתתו (כיתה ח') השתתפו בפרויקט חקר סביב הבחירות לכנסת ה19 שנערכו בשנת תשע"ג. בני ושני חבריו בחרו לחקור את השאלה "האם יש אזרחי ישראל המגיעים לארץ רק ליום הבחירות, בוחרים וחוזרים לחו"ל, ואם כן, מה מאפיין אותם?" שיטת המחקר עליה החליטו הייתה לנסוע לשדה התעופה ביום הבחירות ולראיין נוסעים יוצאים. תוצאות החקר היו שמרבית הנוסעים עמם שוחחו לא הצביעו כלל (כי לא היו אזרחים או שלא התעניינו בבחירות), אך היה מיעוט של נוסעים, בעיקר חרדים, שהגיעו לבחור וחזרו כבר ביום הבחירות לבתיהם בחו"ל. המורה ותלמידי הכיתה בחרו לייצג את תוצאות הפרויקטים באמצעות כמה תוצרים: מצגת שהציגה את התהליך, תמונה אילמת שצולמה במשך הפרויקט ומייצגת בעיני הקבוצה את התוצאה (ושהודפסה באיכות גבוהה ונתלתה בתערוכה), עבודה כתובה המציגה את התוצאות והצגה מילולית בשיחה עם הורים ועמיתים. תשומת הלב היחידה לתוצר במשך תהליך החקר היתה הדרישה לצלם תמונות סטילס.
כאשר מדברים על חקר מכוון תוצר, נוצר מצב, לפעמים, שבו התלמיד ומנחי החקר שלו עסוקים כבר בתחילת התהליך באופן בו יוצגו התוצאות. העבודה על התוצר והמחשבה עליו מפריעות למימוש מלא של תהליך החקר ולהשגת תוצאות משמעותיות וסוף דבר שהתהליך נפגע. הסממן לכך הוא שאנו עומדים בפני תוצר נאה ומושך-עין אך דל-תוכן שאינו משקף תוצאה מעניינת או רצינית של תהליך החקר. כדי למנוע זאת אני מציע לחלק את החקר לשני שלבים עיקריים ומובחנים מבחינת זמן. ראשית, חקר ממוקד תוצאה – זה השלב החשוב מבחינת ההתפתחות האינטלקטואלית של התלמיד ולכן מירב הזמן והמאמץ צריכים להיות מוקדשים לו. כאשר יש בידי התלמיד תוצאה הולמת של החקר שהוא מבין ומשוכנע בה ככל האפשר, או אז לעבור לשלב השני ולדון בשאלה "מהי הדרך הטובה ביותר להציג את התוצאות?". שאלה זו תלויה בגורמים הקשריים כמו קהל היעד (הורים? כלל השכבה? כל בית הספר?) הזמן העומד לצורך ההצגה, דרישות המערכת וכד'. הדבר היחיד הקשור לשלב בניית התוצר שראוי לחשוב עליו בשלב החקר עצמו הוא הצורך בתיעוד התהליך.
מורה המתכנן תהליך חקר צריך, לדעתי, לחשוב מראש גם על התוצר הרצוי (אם כי לא בהכרח להציגו לתלמידים). כאשר מתכננים מראש את התוצר הרצוי ניתן לחשוב על תוצרים שידגישו ויעודדו השגת תוצאות של ממש ויאפשרו להתרשם מן התוצאה ולשפוט את רצינות התהליך והתוצאה. עבודות כתובות ארוכות למשל הן בעייתיות מבחינה זו שכן יש תלמידים המסוגלים לכתוב עבודה ארוכה וכתובה היטב על כלום. גם מצגות פתוחות למניפולציות דומות. הרצאה ודיון (שבו המורה ועמיתים שואלים שאלות) הם טובים יותר מבחינה זו וכך גם היצגים ברורים של תוצאת החקר.
סיכומו של דבר, תוצר חקר ללא תוצאה הוא החמצה, תוצאה ללא תוצר היא אילמת.

עוד על למידת חקר בבלוג "במוזה":

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s